×
LET OP: Nieuwe berichten in de juiste categorie plaatsen aub!

Zeker voor onze nieuwe leden geldt, let aub op in welke forumcategorie je je bericht plaatst. Het komt erg vaak voor dat deze in Grafisch nieuws en evenementen terecht komen die als eerste in de dropdown staat. Hartelijk dank voor de medewerking!!

Bestanden doormailen/doorgeven aan de klant

Meer
8 jaren 5 maanden geleden #6334 door Katey
Katey heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Bestanden doormailen/doorgeven aan de klant
Ik heb 2 klanten die bestanden vragen, ééntje om zelf hun drukwerk vanaf nu uit te printen (verkoopsvoorwaarden) en ééntje die een opmaak wilt doen op zijn computer (dit is een boekje) en het bestand dan als pdf wilt aanleveren (of dit te vertrouwen is, weet ik ook niet zeker, ook hier kunnen ze ze zelf afprinten of naar een andere drukker gaan, terwijl wij al jaren de opmaak van dit boekje doen).
In hoeverre kan/mag je bestanden doorgeven aan de klant? Want die ben je dan tenslotte toch kwijt en dat is niet echt de bedoeling. Ik kan natuurlijk de bestanden in lage resolutie of 'beschadigd' doorsturen, maar daar zal de klant niet echt tevreden mee zijn.
Mag en kan je hiervoor rekenen? En hoeveel vraag je daar dan voor?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 5 maanden geleden #6335 door DTP2
DTP2 antwoordt op het onderwerp: Bestanden doormailen/doorgeven aan de klant
Achteraf kun je eigenlijk bijna niets meer beginnen. Dit soort zaken dien je vóór het aanvangen van werkzaamheden te overleggen, vast te leggen en te laten ondertekenen.

Als je klant je betaald heeft voor de diensten zijn zij zonder duidelijke, andere afspraken eigenlijk gewoon eigenaar van de bestanden en gaat het heel moeilijk worden om dit nog anders aan te pakken. Op zich kun je alleen nog rekenen als je tijd moet steken in het voorbereiden van het bestand zodat je het aan de klant kan aanleveren, maar ook dat zou ik de klant van te voren vertellen en vragen om opdracht toe te verlenen.

Denk dat je hiervan moet leren en het de volgende keer anders aanpakken. Maar het deze 2 klanten weigeren denk ik niet dat je hard kan maken.

Join the Avery Dennison TrafficJet Revolution!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 5 maanden geleden #6336 door Katey
Katey antwoordt op het onderwerp: Bestanden doormailen/doorgeven aan de klant
Het is wel zo dat dat boekje uitgaat van een vereniging. De voorzitter van die vereniging is vorig jaar overleden (is een boekje dat jaarlijks uitgegeven wordt), waardoor er nu een nieuwe voorzitter is. Die zal waarschijnlijk het boekje bij een andere drukker laten drukken. Maar dat is iets waar wij heel veel werk in gestoken hebben, wij kunnen dat echt niet zomaar 'weggeven'. Vandaar mijn vraag.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
8 jaren 4 maanden geleden #6381 door ThiemePrintShop
ThiemePrintShop antwoordt op het onderwerp: Bestanden doormailen/doorgeven aan de klant
Je kunt inderdaad vaak weinig juridisch doen indien het niet op voorhand is vastgelegd met elkaar. Aangezien het één keer per jaar wordt geproduceerd zal je ook wel zonder de inkomsten kunnen rondkomen. Periodieken zijn namelijk wettelijk vastgelegd dat je automatisch na 3 of 4 uitgaves niet gelijk weg kunt bij een drukker. Dit heeft te maken dat er op basis van de periodieke werkzaamheden personeel aangenomen kan worden. Je kunt niet ineens bij een drukkerij een periodiek 'weghalen' zodat hij genoodzaakt kan zijn om personeel te moeten ontslaan. Om deze reden is dit wettelijk vastgelegd. Een uitgave dat één keer per jaar wordt uitgegeven valt niet onder 'periodiek' en valt dus niet onder deze wet.

Aan de andere kant is het ook afhankelijk van jouw verkoop kwaliteiten. Wat is de reden dat deze klant wil overgaan naar een andere drukker? Wellicht kun je er samen met deze klant uitkomen om conform dezelfde specificaties als de concurrent de productie te houden. Houdt er rekening mee dat niet alleen de prijs en kwaliteit van het product belangrijk is. Maar geef ook advies gedurende het jaar. Geef je klant het gevoel dat er naast prijs en kwaliteit ook advies ingewonnen kan worden. De tevredenheid van de klant is veel belangrijker dan die paar euro die je per productie wellicht minder verdient. Tevredenheid wordt snel van mond tot mond doorgegeven en daar verdien je veel meer mee. Je zult snel merken dat je niet meer in dit soort situaties terecht zult komen.

Er zijn dus twee dingen om te doen op dit moment;
1. Ga na wat de reden van vertrek is en probeer de klant te behouden door hem/haar een aanbieding te doen.
2. Ga je andere klanten langs en geef hen grafisch advies op verschillende vlakken. JIJ hebt namelijk de kennis en ervaring die jou klant wellicht niet heeft. Probeer de relaties op deze manier te verbeteren om er samen beter van te worden.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden