×
LET OP: Nieuwe berichten in de juiste categorie plaatsen aub!

Zeker voor onze nieuwe leden geldt, let aub op in welke forumcategorie je je bericht plaatst. Het komt erg vaak voor dat deze in Grafisch nieuws en evenementen terecht komen die als eerste in de dropdown staat. Hartelijk dank voor de medewerking!!

Taken van een vormgever

Meer
4 jaren 7 maanden geleden #8237 door Momo
Momo heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Taken van een vormgever
Ik ben werkzaam als ervaren grafisch vormgever bij ontwerpbureau/uitgeverij. Wij maken tijdschriften, maar ook huisstijlen en reclamecampagnes. Leuke en gevarieerde werkzaamheden dus. Maar waar ik een punthoofd van krijg is dat ik (en mijn 2 collega vormgevers) telkens tijdens het werk worden gestoord met k-klusjes zoals; telefoon opnemen, checken of aangeleverde advertentie het juiste formaat heeft, foto's zoeken voor bij een artikel, vaak zelfs teksten/content zoeken op web voor in het gratis magazine, persoonlijke kaartjes voor collegas maken etc. En dat moet altijd meteen gebeuren, 'want alles heeft haast'. Ook moet ik klanten helpen herrinneren dat ik op een akkoord en/of correcties zit te wachte.

Ik word er gek van. Juist als ik lekker bezig ben met het opmaken van een mooie pagina, of aan het brainstormen ben over een idee voor een campagne, wordt mij gevraagd ( door projectmanager!) of ik die klant even wil mailen. Of dat ik die aangeleverde ad even moet checken etc. Ik vind dit geen taken voor een vormgever? Oja, nog iets; de teksten die door zogenaamde copywriters worden aangeleverd zitten amateuristisch in elkaar. Ik moet zelf tussenkopjes of 'quotes', of hele titels verzinnen, om de tekst mooi te kunnen opmaken. Toevallig kan ik dit, maar dit is toch te gek dat ik als grafisch vormgever een hele tekst moet doornemen en structureel goed in elkaar moet zetten voordat ik het kan opmaken?

Ik heb dit bovenstaande al wel vaker gezegd, maar ze gaan op de zelfde manier door. Ik wil dit nu eens echt goed duidelijk gaan maken aan de projectmanager en andere leidinggevende, maar zou eerst van jullie willen weten of jullie het met mij eens zijn. Wij zijn op zich een klein bedrijf, maar hebben wel veel werk te doen, dus al die dingetjes die ik net noemde ervaar ik als zeer irritant. En wij vormgevers zijn toch niet opgeleid om klanten te woord te staan en telefoontjes op te nemen? Of teksten te dirigeren of beeldmateriaal te zoeken voor bij een artikel? Wij moeten toch gewoon met een goede briefing en fatsoenlijk aangeleverd materiaal onze creativiteit kunnen uiten?

Ik zou graag jullie ervaringen willen horen, over wat jullie taken zoal zijn. Voordat ik dit aankaart bij de projectmanager. En dan zou ik ook graag willen weten wat nu eigelijk de taken zijn van een projectmanager. Want volgens mij doet die griet maar wat. Ze kan mooi praten, maar een project managen........?

Anyways, alvast bedankt voor jullie reacties.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 7 maanden geleden #8244 door jako
jako antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Je bent niet opgeleid voor al die klusjes, maar sommige horen toch wel bij het werk.
Strakke grenzen trekken. Bijvoorbeeld alle klusjes delegeren en/of bewaren voor 's middags.



P.S. Kun je misschien nog een collega gebruiken?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 7 maanden geleden #8245 door Momo
Momo antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Ik weet dat er zo af en toe k-klusjes moeten worden geklaard. En ik ben niet te beroerd om dat te doen. Ik doe het namelijk ook altijd. Maar die 'kleine' klusjes nemen zo veel tijd. Ga maar eens een passende foto zoeken voor bij een artikel... Ik krijg namelijk alleen tijd voor de opmaak van het artikel, niet de tekst doornemen/structuur in aanbrengen of een illustratie zoeken. En dan opeens staan ze weer achter me (JEUK!) met het verzoek om om die klant de foto's waar hij om vroeg toe te sturen. En wel meteen, want de klant is koning.

Verzoekjes die per mail binnenkomen vind ik ok. Die kan ik dan zelf inplannen, no prob. Maar ze blijven doodleuk achter me staan tot het is verzonden. Kriegel word ik ervan! En daarbij ben ik geen beginner meer en ben ik zeer verantwoordelijk in mijn werk. Mijn werk vertraagd juist als ze steeds in m'n nek zitten te hijgen.

Een collega erbij? Ze willen er juist een ontslaan. Omdat die persoon niet zo snel werkt als ik. Ongelooflijk, maar daar wil ik het niet over hebben. Mijn punt is dat ik dit wil aangeven bij mijn leidinggevende. Maar ik weet nu al dat zij gaat zeggen dat die klusjes erbij horen. En dan kan ik niets meer inbrengen. Maar ik wil gewoon dat ze mij en mijn werk respecteren. Ik val mijn collegas toch ook niet elk uur lastig met k-klussen? Waarom denken ze dan dat ze dit bij mij wel kunnen doen? Of is dat het lot van de grafisch vormgever? Dat geloof ik niet.

Nouja, moest mijn gal even spuien. Heb er net weer zo'n dag opzitten. 'Wil je even dit... En even dat doen'. En dan gaan flippen als de deadline niet gehaald wordt (omdat ik binnen 2 dagen een magazine moet opmaken van 60 pagina's terwijl ikzelf voor beeldmateriaal moet zorgen en advertenties moet maken).

Oja, nog iets. Men vraagt mij of ik een word document om kan zetten naar een pdf!!!!!!!! Dat soort shit dus. Ik heb dat binnen 5 seconden gedaan, dus stelt niets voor toch? Ik moet niet zeuren. Hoort bij mijn werk. Aaaaaaaaaaaaargh!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 5 maanden geleden #8400 door Gerharddo
Gerharddo antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Geef je groot gelijk, waarschijnlijk zullen zei niet beseffen hoeveel werk overal inzit.
Ga met ze om tafel, en vertel wat je hier ook vertelt hebt maar dan het iets netter overbrengen natuurlijk.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 5 maanden geleden #8411 door MacDotCom
MacDotCom antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Jongens, wat zijn we weer kort door de bocht.

Je geeft zelf al aan dat je in een klein bedrijf werkt. Dan moet je flexibel zijn in de ruimste zin.
Dat is iets wat geen van jullie bezit.
Een functie (welke dan ook) is nooit zo strak omlijnd dat je exact kunt aangeven wat je wel en niet hoeft te doen.

Daarnaast is het afkatten van collega's of twijfelen aan iemands kwaliteiten al helemaal 'not done'.

Als jij problemen hebt, moet je met je baas of je collega aan tafel om te zien of en hoe je dit gaat oplossen.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 5 maanden geleden #8413 door afdvorm
afdvorm antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Over flexibiliteit: helemaal eens, zeker in een klein bedrijf moet je dat zijn, daarom is een klein bedrijf vaak ook leuker dan een grote moloch waar iedereen de hele dag hetzelfde paadje bewandelt.

Klantcontacten noem je: ik zou als vormgever niet zonder kunnen. Maar dan natuurlijk wel contacten met de klant over het project waar JIJ mee bezig bent.

Dat je zo nu en dan "even snel" dingetjes er tussendoor moet doen kan irritant zijn, dat begrijp ik goed. Zeker als ze ook nog over je schouder mee blijven kijken tot het klaar is, dat is iets waar ik ook helemaal gek van word.

Dat moet je zeker aankaarten. Laat ze de tussendoorklusjes aanleveren. Voor mijn part via de interne mail als dat kan. Zeg dat je het zal inplannen. Gebruik de momenten dat je even toch vast zit in jouw project om die dingen snel te regelen. Ruim een uur na de luchpauze in om die dingen te regelen, maar wees strak: daarna niet meer.
En zorg er bij dat alles voor dat je niet ondergesneeuwd raakt door die kleine dingetjes en durf nee te zeggen. Je hebt altijd als zeer valide argument dat de belangrijkste klus die bij jouw op tafel ligt er onder lijdt en dat zal de baas toch ook niet willen.

Zet zo'n plan op papier en leg het jouw manager voor, met argumentatie. Lijkt me sterk dat ze daar niet over willen meedenken, het is in hun eigen belang.

Over tekstaanvullingen en -correcties: NOOIT ZOMAAR DOEN! Ook al denk je dat je dat kan, meldt het bij de klant en laat hem/haar die aanvullingen doen of biedt aan dat jij wel een voorzet wil doen (tegen meerkosten!!) maar dat de eindverantwoordelijkheid geheel bij hen ligt. Voorkom dat de zwarte piet bij jou komt te liggen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 5 maanden geleden #8421 door BrouwerJB
BrouwerJB antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Hallo mensen,

Laat ik me ook even uitspreken over deze kwestie.

In een klein grafisch bedrijf ontkom je niet aan meerdere klusjes denk ikzelf, ik heb in grote en kleine bedrijven gewerkt en vooral in de kleine bedrijven heb ik altijd veelextra klusjes moeten doen.

Ik snap de frustratie echt wel, al vind ik de reactie wel wat groot.
Het is zeker aan te raden om hier een gesprek over te voeren. En duidelijk te maken hoe vervelend het is als je geconcentreerd aan het werk ben!

Hoop dat je er wel positief uit mag komen, werken op deze manier is wel zwaar denk ik.

Niets is onmogelijk.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 4 maanden geleden #8447 door GRAPHX 66
GRAPHX 66 antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Als zelfstandig vormgever (met veel werk) doe ik alles zelf, van de telefoon tot de administratie, en klanten helpen met het vinden van de aan en uit knop van hun PC....;-) En natuurlijk ook de vormgeving en het ontwerpen van logo's etc. Ik vind dit juist het leuke van mijn werk, de afwisseling van taken houdt het leuk.

Wat jou misschien kan helpen is zorgen dat al die klusjes via de mail worden aangeleverd, dan kun je doorwerken aan ontwerpen als dat moet, en 1x per dag de klusjes doen. Succes!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 4 maanden geleden #8460 door Shadowz
Shadowz antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Ik vind die taken juist het werk afwisselend maken. Maar ik stel wel duidelijke regels in: ik bepaal zelf wanneer het gebeurt. Dus collega's die denk dat ik per direct mijn werk in de steek laat, hebben pech gehad tenzij het idd ontzettend veel haast heeft of via een directe order van "de baas" wordt gegeven.

Leg gewoon uit dat jij het niet fijn vindt om steeds uit je concentratie gehaald wordt. Dat je die dingen echt aan wilt pakken, maar dat je dat zelf wilt aanpakken. En of ze het niet via de mail kunnen aanleveren, zodat jij je eigen tijd in kunt delen. Dingen die ├ęcht spoed hebben, moeten ze met een uitroepteken versturen, zodat jij die mail als eerste behandelt.

De rest: aanleverspecificaties controleren vind ik juist een must, want stel dat je dit niet doet en je gaat lukraak met de materialen aan de slag, kom je zelf in tijdnood omdat de boel niet klopt. Uiteindelijk levert het je tijdwinst op. Maar dat moet je natuurlijk wel indelen in je eigen planning.

Met je leidinggevende er rustig over praten, voorbeelden geven van hoe je het niet wilt en hoe je het wel zou willen. En ook ruimte overlaten om zijn/haar kant van het verhaal te horen. Als je direct op hoge poten begint, dan weet je zeker dat je nul op het rekest krijgt.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 4 maanden geleden #8467 door evertalbers
evertalbers antwoordt op het onderwerp: Taken van een vormgever
Je probleem zit niet zozeer in de taken - je kunt veel dingen oplossen en dat maakt je werk afwisselend. Het zit hem meer in de planning van buiten- en boven af.
Regelmatig een goed gesprek met je baas (probeer er geen klaagzang van te maken en te focussen op oplossingen) kan veel oplossen. Het is ook voor hem/haar goed om te weten wat er speelt.

STREEFF - slimmer in design + marketing www.streeff.nl

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden