×
LET OP: Nieuwe berichten in de juiste categorie plaatsen aub!

Zeker voor onze nieuwe leden geldt, let aub op in welke forumcategorie je je bericht plaatst. Het komt erg vaak voor dat deze in Grafisch nieuws en evenementen terecht komen die als eerste in de dropdown staat. Hartelijk dank voor de medewerking!!

Huisstijl bewaking

Meer
4 jaren 3 maanden geleden #8494 door Momo
Momo heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Huisstijl bewaking
Er is voor een groot bedrijf vorig jaar een uitgebreide huisstijl ontworpen door een reclamebureau. Nu komt dat bedrijf bij ons (grafisch ontwerp bureautje) en wil in de betreffende huisstijl een aantal uitingen laten opmaken (visitekaartje, briefpapier etc.). Ik heb gevraagd of er een huisstijlhandboek was, en inderdaad heb ik die ontvangen. Aan de hand van dat boek begon ik met het neerzetten van de visitekaartjes. Opgemaakt in de btreffende huisstijl.

Toen de klant de proef hiervoor zag, wilde de klant liever het logo links en een gekleurd balkje rechts. Dit is niet volgens de huisstijl, dus dit gaf ik ook aan bij de klant. Nu zegt mijn manager dat ik moet doen wat de klant wil. Hij betaalt immers, en als de klant het logo links wil, dan moet ik dat maar doen... WTF. Ik wist niet wat ik hoorde. Mijn eigen manager notabene. Ik gaf aan dat ik de (goed ontworpen) huisstijl niet wilde verkrachten. Ik heb de klant kunnen overtuigen dat dit niet de manier was om met een huisstijl om te gaan. En hij begreep dit uiteindelijk ook.

Maar nu nog mijn manager. Hij vind dat ik niet 'commercieel denk' omdat de klant betaalt en de klant is koning, en als de klant zijn eigen huisstijl om zeep wil helpen, moet ik daar zonder zeuren in mee gaan.

Wat moet ik hier nu mee? De huisstijl is echt goed ontworpen, niets mis mee. Moet ik de 'huisstijl-regeltjes' dan aan mijn laars lappen wanneer de klant niet weet wat het doel is van zijn eigen huisstijl? Dit gaan t tegen mijn principes!

Maar nu komt eigelijk mijn vraag; MAG ik uberhaubt het logo links plaatsen terwijl de huisstijl zegt dat het logo rechts moet staan? Stel dat de klant dit echt perse wil, en ik kan de klant niet overtuigen, wie heeft dan de rechten op die huisstijl? Het bureau dat de huisstijl heeft ontworpen, of het bedrijf waarvoor de huisstijl is ontworpen?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 3 maanden geleden #8496 door Momo
Momo antwoordt op het onderwerp: Huisstijl bewaking
Ik bedoel dus te vragen; wie is er in zo'n geval aansprakelijk voor het vernaggelen van de huisstijl?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 3 maanden geleden #8498 door DTP2
DTP2 antwoordt op het onderwerp: Huisstijl bewaking
Snap je frustratie, maar meer als dit duidelijk maken als je al gedaan hebt kun je niet. Hoe harder je hier tegenin gaat, hoe meer gefrustreerd jij zult raken en je uiteindelijk aan het kortste eind trekt.

Geldt hetzelfde voor de huisstijl en de verantwoording hieromtrent. Geef dit aan, bevestig en laat het daarna over aan de verantwoordelijken hiervoor. Dit hoort je bedrijf in de Algemene Voorwaarden afgedekt te hebben of anders schriftelijk van de klant bevestigd te krijgen dat zij volledige verantwoording dragen voor alles voortvloeiend uit de opdracht om de huisstijl aan te passen.

Join the Avery Dennison TrafficJet Revolution!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 3 maanden geleden #8499 door graphic designer
graphic designer antwoordt op het onderwerp: Huisstijl bewaking
Zoals DTP2 al aangeeft kun je niet meer doen dan wat jij gedaan hebt. Een belangrijk onderdeel van een huisstijl is herkenbaarheid en die herkenbaarheid komt alleen tot recht met een bepaalde mate van consistentie.

Je kunt bij je manager aangeven dat de opdrachtgever bij jullie komt voor goed en professioneel advies; dus ondanks dat de 'klant koning is' kun je hem natuurlijk adviseren over de beste optie. Dát is nou commercieel denken ;-)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
4 jaren 2 maanden geleden #8514 door leonpot
leonpot antwoordt op het onderwerp: Huisstijl bewaking
De klant is absoluut koning, maar je moet soms boven je klant kunnen staan, want je wilt natuurlijk niet dat het design totaal verprutst wordt. Als andere mensen het dan ook niet mooi vinden en ze jouw naam eraan gaan koppellen daar wordt je ook niet blij van. Het is en blijft lastig, daarom misschien als tip voor de volgende keer om vooraf alvast dingen vast te stellen die later niet meer zomaar even veranderd kunnen worden, zoals het positioneren.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
3 jaren 10 maanden geleden #8764 door MadebyTops
MadebyTops antwoordt op het onderwerp: Huisstijl bewaking
Zelf werk ik bij het ontwerpbureau www.madebytops.nl en voor ons is wat de klant wilt inderdaad belangrijk, en als een klant echt ergens op staat gaat dat voor natuurlijk. Maar, je mag een klant altijd adviseren en uitleggen wat beter past in de huisstijl.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden