×
LET OP: Nieuwe berichten in de juiste categorie plaatsen aub!

Zeker voor onze nieuwe leden geldt, let aub op in welke forumcategorie je je bericht plaatst. Het komt erg vaak voor dat deze in Grafisch nieuws en evenementen terecht komen die als eerste in de dropdown staat. Hartelijk dank voor de medewerking!!

Prijslijst opstellen

Meer
2 jaren 7 maanden geleden #9580 door Anne1556
Anne1556 heeft een nieuw onderwerp gemaakt: Prijslijst opstellen
Hi allemaal,

Ik heb nog niet zo lang een eigen bedrijf, dus ik ben aan het oriënteren op het gebied van prijzen. Ik zit er aan te denken om vaste prijzen op te stellen voor bijv. logo's, huisstijlen, websites enz. Kan iemand mij hierin adviseren? Ik heb voor de volgende producten prijzen nodig:

Ontwerp
Logo ontwerp
Correctierondes
Visitekaartje
Briefpapier
Envelop
Advertentie
Flyer A4
Flyer A5
Brochure
Poster A3
Websiteontwerp
Uurtarief (ik ben inmiddels bijna 3 jaar geleden afgestudeerd als Grafisch Vormgever)

Alvast bedankt voor het advies!

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 jaren 7 maanden geleden #9585 door dave1969
dave1969 antwoordt op het onderwerp: Prijslijst opstellen
Hi,

je zou even naar Dennis moeten mailen, maakt leuke frisse ontwerpen
fourbottles.nl

succes Gr Dave

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 jaren 7 maanden geleden #9586 door MMgrafisch
MMgrafisch antwoordt op het onderwerp: Prijslijst opstellen
Volgens mij is de vraagstelster niet op zoek naar een ontwerp maar maakt ze zelf ontwerpen.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 jaren 7 maanden geleden #9591 door dave1969
dave1969 antwoordt op het onderwerp: Prijslijst opstellen
ja zag t kon t niet meer aanpassen :oops:

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 jaren 7 maanden geleden #9599 door C0rine
C0rine antwoordt op het onderwerp: Prijslijst opstellen
Hoi Anne,

Je uurtarief vaststellen is natuurlijk de belangrijkste; daar kun je de rest van de tarieven dan weer aan 'ophangen'.
Het lijkt me ook wijs om rekening te houden met enkelzijdig / dubbelzijdig.

groet Corien

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Meer
2 jaren 4 maanden geleden #9703 door joepselen
joepselen antwoordt op het onderwerp: Prijslijst opstellen
Ik heb het altijd zo gezien; je hebt arbeid en je hebt je creativiteit. Arbeid is te meten in tijd. Een goed idee, niet.

Ik geef als voorbeeld altijd een formulier. Een goed formulier kost zomaar een halve dag werk. Goed bekijken waarvoor het dient, door verschillende mensen laten invullen als je het af hebt. Goede verhoudingen zoeken, logische volgorde bedenken etc. Daar zitten dan vaak veel uren in. Zou jij die met je uurtarief berekenen kan je zomaar op een relatief hoog bedrag uitkomen in vergelijking met het briefpapier bijvoorbeeld. Moeilijk uit te leggen.

Wij, als grafische industrie leveren een dienst en niet écht een product. Wij produceren in ieder geval niet iets meetbaars. Daarom is het voor jezelf belangrijk welke ingrediënten je nodig hebt om een bepaald ontwerp te maken. Heb je voor iemand de huisstijl al ontworpen dan is een 'notitieblok' binnen twee tellen in elkaar gezet. Logootje erop, adresgegevens, lijnen erop en klaar. Toch is het voor de klant niet zo vanzelfsprekend. Het is zijn/haar vak niet. Daarom gaat het mijn inziens om wat het waard is en wil je klanten het gevoel geven dat ze waar voor hun geld krijgen.

Zo bestaat er in mijn ogen ook frustratie-geld. Ofwel, een klant komt met de zoveelste correctie en dan gaat je factuur oplopen. Beter kan je investeren in een gesprek met de klant als je aanvoelt dat dit gaat gebeuren en hem inzichtelijk maken hoe het aan jouw kant overkomt. Dit is een mensen-beroep. Ontwerpen is nagenoeg bijzaak. Vaste prijzen noemen lijkt mij gevaarlijk. Win eerst het vertrouwen van klanten en stuur dan een rekening met de bedragen waarvan jij vind dat ze redelijk zijn. Maar, klanten die niet bereid zijn te betalen voor de gevraagde ontwerp-kosten, of ze te hoog vinden, hebben blijkbaar een beeld van wat het 'had' moeten kosten. Verwachtingen kan je maar beter uitspreken.

Die informatie kan je ook op voorhand los trekken. Door open kaart te spelen. Door de klant mee te nemen in jouw wereld. Zo krijg je een beeld of jij bij de klant past. Maak een offerte bijvoorbeeld, nadat je weet wat hij/zij wil. De onzekerheid die je voelt bij het vragen van prijzen klopt ook. Je kan het namelijk niet altijd van te voren bepalen. En, als iemand aan jou vraagt; wat vraag jij voor een huisstijl? Dan kan je antwoord prima zijn: dat weet ik niet, laten we eerst kijken of iets kan maken wat je aanspreekt. Laat geld vooral pas een rol zijn als het voor je klant zichtbaar wordt waarvoor hij/zij betaald.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden